De overdracht van een mondzorgpraktijk
- Anne-Peter van Riet
- 31 jan
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 1 feb

Tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici en tandtechnische laboratoria vormen de kern van de Nederlandse mondzorg. Ze zijn zowel zorgverleners als ondernemers.
De mondzorgpraktijk als onderneming
Mondzorg is een stabiele sector. Een mondzorgpraktijk functioneert eigenlijk als een reguliere MKB-onderneming. Er zijn wel specifieke aspecten zoals de maximumtarieven en de zorgplicht.
Praktijkopvolging
Als de praktijkopvolging nadert, wordt de vergelijking met een gewoon bedrijf duidelijker. Er moet geld op tafel komen voor de verkoop van de praktijk. In 2025 zijn er meer dan 20 acquirerende ketens actief in de Nederlandse mondzorgmarkt, dus er is veel keuze. Welke keuze maak je? Is het alleen om een maximale opbrengst of spelen andere aspecten zoals ontzorging, sociaal-culturele overwegingen mee? Of verkoop je toch liever aan een jonge starter?
Advies en begeleiding
Bij Diligence werken adviseurs met jarenlange ervaring in de mondzorg. Zij helpen u bij uw keuzes en begeleiden het verkoopproces. Begin op tijd met de voorbereiding, 3 tot 5 jaar is aan te raden. Dit zorgt voor een hogere opbrengst; haastig verkopen verlagen de opbrengst. Neem contact op voor vrijblijvend advies en oriëntering!
Opmerkingen